אוכל אנגלי: 3 מתכונים שיחממו אתכם בחורף

אוכל אנגלי. משום מה ישנו איזה מיתוס מופרך שהוא לא יכול להיות טעים. כמובן שמדובר בדעה קדומה שקשה מאוד לשרש אותה כאן בישראל. אבל את תרומתי הקטנה למאמץ להלחם בדעה זו אני מניח כאן: "אוכל אנגלי: 3 מתכונים שיחממו אתכם בחורף". יוצאים לדרך!

סקונס אנגלי

אין באמת צורך להציג את המאכל האנגלי ביותר שיש. לחמניות הסקונס המופלאות שמהוות נשנוש ניטראלי בשעה שלוגמים מכוס התה בשעת אחר הצהריים נינוחה. למרבה הצער בישראל שעת אחר הצהריים בדרך כלל מלווה בשתיית לימונדה קרה מתרכיז ופיתה עם חומוס. וחבל. בואו תשנו הרגלים ובחצי שעה תרגישו לונדון. מומלץ לאכול אותם לארוחת בוקר בשישי/שבת כשאתם נינוחים ושלווים.

המרכיבים:

2 כוסות (280 גרם) קמח

1 כף אבקת אפייה

2 כפיות סוכר

1/2 כפית מלח

1 מיכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה 38% + 1/4 כוס נוספת (60 מ"ל) שמנת מתוקה

אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור לחום של 200 מעלות.
  2. מערבבים ביחד את הקמח, אבקת האפייה, הסוכר והמלח. בשלב זה מוסיפים את מיכל השמנת המתוקה ובוחשים בעזרת כף. אם התערובת יבשה מוסיפים את יתרת השמנת המתוקה. בכל פעם כף אחת בלבד, עד שהקמח נספג במלואו והבצק רך. לשים את הבצק לישה קצרה מאוד בעזרת הידיים (כ-4-5 קיפולים בלבד).
  3. מעבירים את הבצק למשטח מקומח קלות. בעזרת הידיים משטחים את הבצק לעובי של כ–1.5 ס"מ. הבצק לא יראה אחיד, אבל זה הגיוני לגמרי. קורצים צורות עגולות בעזרת חותכן עגול בקוטר של 4-5 ס"מ. נסו ליצור עיגולים רבים ככל שניתן. מניחים את עיגולי הבצק במרווחים בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. את הבצק שנותר מאחדים קלות ובמהירות, משטחים שוב לעובי של 1.5 ס"מ וקורצים עיגולים נוספים.
  4. אופים בין 14-12 דקות, עד שהסקונס תופחים גבוה ומזהיבים קלות. מוציאים מהתנור, מצננים מעט ואוכלים בעודם טריים מאוד.

פאי רועים

ובכן חברים, יודעים אתם מפני מה זכה פאי רועים לכינוי זה? הסיבה הרבה יותר פרוזאית ממה שאפשר לדמיין. כשהחלו לבשל מאכל זה לפני בערך מאתיים שנה הוא הוכן בדרך כלל מבשר טלה ומכאן שמו המכובס כמיטב ההומור האנגלי. יש כמובן המון וארציות למאכל האנגלי המופלא אבל אני אדבוק במתכון מסורתי ומוכר, של השף ישראל אהרוני.

החומרים:

סלסלת פטריות פורטבלו טריות ומוצקות, פרוסות גס

1 קילו בשר בקר טרי, טחון

1 בצל קצוץ דק

5 שיני שום קצוצות

6 כפות שמן זית

5 עלי מרווה קרועים ביד

חצי כוס פטרוזיליה קצוצה

מלח, פלפל שחור טחון טרי

לפירה תפוחי אדמה:

קילו וחצי תפוחי אדמה, מבושלים או אפויים

שליש כוס שמן זית+מעט שמן זית לטיגון

1 בצל קצוץ

2 שיני שום קצוצות

3 ביצים

שליש כוס פטרוזיליה

חצי כוס פירורי לחם

מלח, פלפל שחור טחון טרי

אופן ההכנה:

  1. מחממים את שמן הזית במחבת רחבה ומטגנים את המרווה, שיני השום והבצל הקצוץ. מתבלים במעט פלפל ומערבבים. מוסיפים את הפטריות לטיגון קצרצר ומצרפים למחבת את הבשר הטחון. מטגנים תוך כדי ערבוב, עד שהבשר שחום ומפורר לגמרי. מכבים את האש ומערבבים פנימה את הפטרוזיליה.
  2. ממלאים תבנית מלבנית חסינת חום (אפשר גם בקעריות אישיות) כ-3/4 הגובה בתערובת הבשר, מהדקים מעט ומניחים בצד.
  3. מכינים את הפירה: מועכים את תפוחי האדמה בעזרת מועך פירה או במזלג, עד לקבלת פירה חלק. מטגנים את הבצל והשום ברבע כוס שמן זית עד שהם משחימים. בינתיים, מוסיפים לתפוחי האדמה את שליש כוס שמן הזית והביצים. ממליחים ומפלפלים.
  4. מוסיפים לפירה את הבצל המטוגן עם שמן הטיגון ומערבבים. מוסיפים מעט פטרוזיליה לסיום.
  5. שמים את הפירה על שכבת הבשר שבתבנית. מפזרים עליו את פירורי הלחם, מטפטפים מעל מעט שמן זית ואופים כחצי שעה בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.

פיש אנד צ'יפס

מנת הדגל של האוכל האנגלי או אם תרצו היהלום הניצב על הכתר הבריטי או בקיצור: אוכל אנגלי זה פיש אנד צ'יפס. כל זה השתנה לפני מספר ימים כשטעמתי אצל חבר לונדוני (ישראלי לשעבר) את הפיש אנד צ'יפס המושלם. הוא השתרע בנינוחות על הספה המהוהה הכחולה והושיט לי מנה שהוא סיים לטגן. ברגע שהכנסתי את הדג הנימוח לפה התחלתי לצעוק עליו "אתה לא מבין מה עשית לי". הידיד החביב לא הבין מה פתאום אני צועקת עליו וממש נבהל, הוא לא רגיל לראות אותי עם טמפרמנט כל כך סוער. צחקתי באופן היסטרי משהו ואמרתי לו שזה ההכי טעים שאכלתי מיום שיצאתי בקיסרי מריח אמי ועד ליום זה.

מיד כשחזרתי לדירה שלי, השותפה שלי ואני החלטנו להסתכן ולנסות לשחזר את ההצלחה. הכיריים הנקיים שלנו הם תזכורת עגומה ליכולת הבישול שלנו, אבל הפעם החלטנו שמלכלכים את הכיריים וואט סו אבר.

אבל לפני זה טעימה היסטורית מהפיש אנד צ'יפס, שכל הקרדיט הנוגע להגעתו לאנגליה צריך ללכת ל"עם הנבחר". כבר במאה ה-17 יהודים ממוצא ספרדי שהיגרו מספרד אל האי הבריטי הביאו אתם את הרעיון לטגן דגים ולצפות אותם בבלילת קמח.  בערך 150 שנה חלפו ובחור יהודי מקומי בשם ג'וזף מאלין, שידך בין הצ'יפס והדג המטוגן וברא שניים שהצירוף שלהם גדול מסך חלקיהם. בשיאה של הטרפת הגיעו מספר דוכני הפיש אנד צ'יפס באנגליה ל30,000 בשנת 1900. מאז טעמים נוספים נרכשו על ידי החך האנגלי, אבל גם כיום מספר המסעדות/דוכנים עומד על כ-8000. זה עדיין פי שמונה ממספר דוכני המקדונלדס' שיש שרואים את התפשטותם כהשתלטות אמריקאית על האם הגדולה, אך כאמור חשש זה עודנו מופרך.

ועכשיו המתכון המהמם שטעמו כמו גן עדן אנגלי.

המצרכים (6 מנות):

אחד ק״ג פילה דג ים לבן (אינטיאס, פלמידה לבנה, לוקוס), ללא עור ועצמות

שמן לטיגון עמוק

קמח לקימוח

למשרה

שלוש כפות שמן זית

שלוש כפות מיץ לימון

שתי כפות חרדל דיז׳ון חלק

Booking.com

קבוצות מומלצות

לונדון - מסלולים המלצות וקופונים

דילים מיוחדים לאתר לונדונר

Booking.com