טיול בת מצווה ללונדון: אבא ובת במסע לאי הבריטי

לפני מלא שנים, כשטיול לאירופה נחשב היה יקר כמו טיסה לחלל, התפתח המושג “טיול בר מצווה”. בטיול כזה יצאה כל המשפחה לטיול לכבוד בר מצווה של אחד הילדים – להבדיל מטיולים שאליהם יצאו ההורים לבדם כאשר הילדים מבלים אצל סבא וסבתא. אבל היום, מה שונה טיול בת מצווה ללונדון מכל טיול משפחתי אחר?

נתנו לילדה לבחור את היעד (התקציב כמובן היה בשליטתנו, אחרת כנראה היעד היה כרטיס פתוח מסביב לעולם) והחלטנו שאני (האבא) אסע איתה לבד. ביום-יום היא עסוקה בחברות, בפלאפון וגם אוהבת ספרים אבל זו הייתה הזדמנות נדירה גם עבורי. קודם כל חופשה מהעבודה היא תמיד דבר מבורך אבל הדבר האמיתי הוא כמובן שבוע עם הבת שלי. לא רק להיות זה *שעושה* דברים עבורה, אלא גם להיות האדם *שחווה* איתה את החיים. אומנם עוד לא התחלתי לתאר את החוויות המשותפות, אבל בלי להפריז יותר מדי זו הייתה מתנה שאזכור להרבה מאוד זמן ובאופן נעים.

תכנון הטיול התחיל בשאלה – לאן מטיילים? אחרי מספר התלבטויות של הבת היא ישבה ברשת על מספר יעדים אפשריים. אחרי קריאה חזרה הבת וסיפרה שהיא רוצה לבקר בלונדון. עזרתי לה לבנות את המסלול, לחשב זמנים ועלויות ולסנן אפשרויות.

טיסה הלוך הוזמנה בחברת איירפראנס (עם קונקשן בוינה) וטיסה חזור הוזמנה בחברת אוסטריאן אירליינס – טיסה ישירה לישראל.

העדפנו מלון שיתאים לצרכים שלנו, בלי להתכלב יותר מדי בדירות בAIRBNB. הזמנות נוספות היו לתצפית ממגדל הסקיי גארדן (חינם למי שמזמין מראש), אולפני וורנר ברדרס – הארי פוטר וביקור בגריניץ'.

התקנו בטלפונים שלנו אפליקציות לניווט אופליין וגם אפליקציות נוספות: של הטיוב, טריפאדוויזור.

הטלפון שלי היה כבר פתוח לשימוש בחו”ל ועבור הבת קנינו סים של חברת גולן שכולל שיחות וגלישה בחו”ל.

בשביל ניווט התקנו את אפליקציית Citymapper ששימשה אותנו היטב. מאוד נוח להתנהל בתחבורה ציבורית כאשר משתמשים באפליקציה הזו.

לכבוד הטיול הצטיידנו גם במצלמה נהדרת (Sony α6000) והמצלמה עבדה בטיול ללא הפסקה. היתרון הגדול של המצלמה הוא שהיא בגודל של מצלמת קומפקט אבל באיכות של מצלמת DSLR.

יום 1 (שני)

קמנו בבוקר ונסענו מוקדם לנתב"ג ועלינו על טיסת אייר פראנס. אחרי ההגעה לפריס חיכינו שעתיים לקונקשן, כך שלא היה המון זמן לחשוב מה עושים בפריז.

הטיסה הייתה נחמדה, לא היו חוויות זכורות מדי. המלון ממוקם ליד תחנת קינגס קרוס ולכן החלטנו לנסוע לשם ברכבת התחתית – קו פיקדילי. קנינו כרטיסים לטיוב ונעזרנו בעובד התחנה על מנת להגדיר שני כרטיסים ככרטיסי נוער (הנסיעות זולות משמעותית). מהר מאוד גילינו כי התחבורה הציבורית בלונדון פנטסטית, והשימוש באפליקציית city mapper הופך את החיים לפשוטים יותר. לצערנו בגלל מקרה חירום רפואי ברכבת שלפנינו הרכבת שלנו נאלצה לעצור למשך כחצי שעה. בכלל לא נחמד, בטח לא בתור קבלת פנים. הימים הם ימי אליפות העולם ברוגבי שהתקיימה בלונדון והרכבות מלאות באוהדי רוגבי מכל העולם. משם אנחנו ממשיכים לחצי יום טיול בגריניץ'. דרך נחמדה מאוד להגיע לגריניץ' היא באמצעות שיט על התמזה. אנחנו עלינו ברציף באזור westminster (יש רציפים נוספים לאורך הנהר). כדאי לשים לב שיש סירות לתיירים, אך יש גם קווי תחבורה ציבורית עירוניים שהם זולים יותר, מהירים יותר, וניתן להשתמש בהם בכרטיס אויסטר. אנחנו עלינו על קו RB1. הביקור בגריניץ' כולל מספר אתרים. התחלנו עם ביקור בשוק המקומי ופיקניק בפארק. לאחר מכן עלינו למצפה המלכותי המפורסם ולפלנטריום, וכן הצטלמנו צילום תיירים טיפוסי מעל הקו המפורסם . לסיום ביקרנו בספינה המשוחזרת והיפה Cutty sark. כבונוס, בן ה- 9 שהחל להתעניין במכוניות ממש לפני הטיול זכה לראות ברחוב את הגביע הקדוש – למבורגיני תכולה שחנתה (כמה מפתיע) על המדרכה לא רחוק מהספינה.

sky garden

סיימנו את הביקור בתצפית מהsky garden. מדובר בבניין עם קרוב ל- 40 קומות במרכז לונדון, שמהקומות ה35-36 ניתן לערוך תצפית פנורמית על לונדון. מדובר בגן יפה עם צמחיה, שניתן להסתובב בו על רקע נופי העיר. הכניסה חינם, אך יש להזמין כרטיסים מראש, כאשר ניתן לעשות זאת לא יותר מ- 3 שבועות לפני הביקור.

יום 2 (שלישי)

אחרי ארוחת בוקר סבירה וטעימה במלון המשכנו לרכבת התחתית (יש להעביר את הכרטיס גם בכניסה וגם ביציאה) ונסענו אל הפרלמנט הבריטי. היציאה ממול למגדל הביג בן, וזו הזדמנות מצויינת לתמונות עם האתרים הכי מזוהים עם לונדון: הביג בן;  אוטובוס קומותיים; נהר התמזה; גלגל הלונדון איי. עברנו לצד השני כדי להצטלם גם ליד פסל צ'רצ'יל.

המשכנו לכיוון פארק סט. ג'יימס בהליכה נעימה. זהו פארק גדול ויפה, וכן כמובן מתפעלים משפע עופות המים וגם מהסנאים החמודים שמתרוצצים בפארק. פגשנו אנשים מעניינים כמו סטודנטים משופמים לאמנות שציירו נוף וניסו להסביר לנו מה כובש אותם באורח חיים בוהמייני. סה"כ היו נחמדים והצטלמנו אתם למזכרת. הציעו בבדיחות ג'וינט וסירבנו בנימוס.

עוצרים לארוחה קלה בפארק וממשיכים לכיוון ארמון בקינגהאם. היום יש טקס החלפת משמר ואנחנו רוצים להגיע לפחות חצי שעה לפני הטקס כדי לתפוס מקומות. הבת נורא נהנתה מהלבוש הקלאסי של המשמר ואמרה שהייתה שמחה ללבוש פרוותי. אמרתי לה שביאנקה (החתולה שלנו) עלולה להיעלב מזה. בכל מקרה כיף היה כשלבת נמאס לעמוד על הרגליים והיא נשענה עלי בחיבוק אוהב. מדי פעם עוברים שוטרים ודואגים לסדר בקהל. האנגלים לוקחים את כל העניין הזה מאוד ברצינות.

סיכומו של דבר: נכון שהטקס נחשב לאטרקציה מרכזית בלונדון, אבל אני לא יודע אם זה באמת מצדיק את הזמן שמשקיעים בזה.

יום 3 (רביעי)

אוקספורד סטריט

היום הזה מוקדש לקניות, כמו שבוודאי אתם מבינים לא נשארו לי המון שפתיים לנשוך. לא רק המחירים כמובן שלא ממש זולים, אלא גם הזמן היקר שדולף לבלי שוב. התחלנו בשדרות פורטבלו הייתה שם מכירת חיסול של נעליים ב5 פאונד להכל שזה 30 שקל. שמלות, נעליים, ודברים איכותיים שווה לבקר. אנחנו הצטיידנו בשלושה זוגות נעליים, בכלל בכל השדרה הזאת יש מלא חנויות מעניינות. אוקספורד סטריט, שדרת השופינג היוקרתית חוץ מפרימארק כמובן חנות ענקית בסגנון המשביר לצרכן, רק פי 4 יותר גדולה, מלא אנשים, דברים זולים ושווים, קנינו שם גרביונים מיוחדים מעולים לילדה! כמובן שקיבלנו רשימה ארוכה מהבית.

פארק קנזינקטון, משכנה לשעבר של הנסיכה דיאנה ארמון קזניגטון, מדהים ביופיו אידיליה, משחקי כדור פריסבי, אופניים ואנשים מעניינים, כלבים מתוקים, ושוב אגם בהמשך עם כיסאות נוחים. ברבורים מדהימים ניתן להאכיל אותם.

המשכנו לארוחת ערב טעימה בצ'יינה טאון, וסיימנו את הערב בביקור מוצלח במיוחד במוזיאון ריפלי, על שלל מוצגיו המשונים/מצחיקים, כמו פסלון של הביטלס ממסטיקים לעוסים. ערב עמוס וחווייתי במיוחד!

יום 4 (חמישי)

מוזיאון הארי פוטר

היום יום מיוחד וכיפי גם עבורי כשאנחנו נוסעים לאולפני Warner Brothers – האולפנים בהם צולמו סרטי הארי פוטר, שהזמנו כרטיסים מראש. האולפנים נמצאים מחוץ ללונדון ונדרש זמן לא מועט להגיע לשם, לכן הזמנו סיור לשעה 11. יצאנו מהמלון בשעה 9 והיה לנו קצת זמן אז החלטנו להגיע אל תחנת Euston בהליכה נינוחה. בדרך מתרשמים מבניין תחנת סט. פנקרס, מתא טלפון בריטי וגם מהספרייה הבריטית.

בכניסה לאולפנים יש תור של כל המוזמנים לשעה 11 ואנחנו מצטרפים לתור הזה. כבר בהתחלה נתקלים בסט שבו צולם הארי בבית דאדלי.

הסיור מתחיל בחלק שהוא מן הקדמה, שבו כל הקבוצה ביחד עוברת את שלב הפתיחה לביקור. האולם הראשון שנכנסים אליו הוא אולם המשתה וכאן ההתרגשות כבר מתחילה עם המוצגים האותנטיים מהסרטים. אחרי החלק הראשון יוצאים אל המשך הסיור – מכאן הסיור הוא חופשי לחלוטין, כל אחד מתקדם בקצב שלו.

לפי אתר האולפנים, זמן הביקור המומלץ הוא כ 3 שעות. הבת מאוד נהנתה שם ובאמת יש הרבה מה לראות, כך שלבסוף בילינו שם כמעט כל היום. מהסתכלות מסביבי ראיתי די הרבה אנשים שנשארו שם זמן דומה לזמן שאנחנו היינו שם, כך שאם אתם אוהבי הארי פוטר, תקחו בחשבון שהשהות שם תהיה ארוכה.

בשלב הזה כבר מתחילים להיות רעבים ולכן זמן טוב לאכול בקפיטריה שנמצאת בדיוק באמצע המסלול. יש שם שולחנות רבים ומותר גם לאכול שם אוכל שהבאתם איתכם. כמובן שמגישים שם תפריט מאכלים שקשור לסרטים – כאשר נדמה לי שהפריט הפופולרי ביותר הוא בירצפת. מחוץ לקפיטריה מסיירים בחלק החיצוני של האולפנים. זה החלק היחיד שנמצא בחוץ ואם גשום אז יותר בעייתי לסייר בו. כל שאר הביקור נערך במקומות סגורים.

יום 5 ואחרון (שישי)

ארוחת בוקר במסעדה לבנונית, היה טעים סוף סוף! שוב טרפלגרד ונשיונל גלרי, נהר התמזה לונדון איי, פאבים שכונתיים, קתדרלת סנט פול, ארוחת ערב בפארק ליד המלון, אריזה ורכבת אקספרס ישירה לשדה תעופה הית'רו. חוויה מדהימה ומעניינת מומלץ לתכנן היטב לפני שנוסעים ככה נהנים יותר.